Ammattiliitot, Teollisuuden palkansaajat ja e2 Tutkimus käynnistivät yhteisen tutkimushankkeen: Korona ja muut murrokset – mitä suomalaiset ajattelevat työstä ja työelämästä?

Teollisuuden palkansaajat, e2 Tutkimus sekä ammattiliitot JHL, PAM, Pro ja Paperiliitto ovat käynnistäneet tutkimushankkeen, jossa selvitetään suomalaisten näkemyksiä työstä, toimeentulosta ja työelämän instituutioista. Tutkimuksessa kartoitetaan erityisesti nuorten ja keski-ikäisten näkemyksiä. Kiinnostavan lisän hankkeeseen tuo aineistonkeruu heti koronakriisin vakavimman vaiheen jälkeen.

Hanke tuottaa tietoa sukupolvia yhdistävistä ja erottavista tekijöistä. Tutkimus voi paljastaa myös pinnan alla olevia näkemyksiä, jotka voivat yleistyessään haastaa vakiintuneita käytäntöjä työelämässä. Hankkeessa kerätään mittava kyselyaineisto ja laadullinen haastatteluaineisto.

Jotta ammattiliitot voivat kehittää toimintaansa ajanmukaiseksi, niiden pitää tunnistaa ja olla perillä nuorten ja tulevien jäsentensä tarpeista sekä syistä, miksi nuoret haluavat tai eivät halua liittyä ammattiliiton jäseniksi, kertoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Isojen murrosten keskellä on tärkeää tietää, mitä suomalaiset ajattelevat työstä ja työelämän instituutioista. Me Teollisuuden palkansaajissa haluamme tuottaa tietoa, joka vie suomalaista työelämää eteenpäin, sanoo pääsihteeri Merja Jutila Roon.

Hankkeen vastuullinen tutkija on tohtori, sosiologi Jenni Simonen e2 Tutkimuksesta. Tutkimuksen rahoittavat yhdessä Teollisuuden palkansaajat, ammattiliitot JHL, PAM, Pro ja Paperiliitto sekä e2 Tutkimus. Työ valmistuu vuoden 2021 alussa.

Tutkimus on osa laajempaa monitieteistä Sukupolvien huolet ja voimat -tutkimuskokonaisuutta, jonka toteutuksesta vastaa e2 Tutkimus. Kahdessa muussa osatutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten suhdetta instituutioihin ja yksilön hyvän elämän edellytyksiä.

Lisätietoja tutkimushankkeesta:

Tutkija Jenni Simonen, e2 Tutkimus, jenni.simonen@e2.fi, 050 346 5021

Hankkeen seurantaryhmän puheenjohtaja, Teollisuuden palkansaajien pääsihteeri, Merja Jutila Roon, merja.jutila-roon@tpry.fi, 050 325 4427