
Juho Rahkonen
Johtaja (myynti ja asiakkuudet), yhteiskuntatieteiden tohtori
Yhteiskunnan kehityksen ja tulevaisuuden ennakointi, yritysten toimintaympäristön sekä kuluttajien käyttäytymisen ja arvomaailman muutokset; survey-tutkimusmenetelmät
+358 50 3759008 juho.rahkonen@e2.fi- Tutkimus- ja konsultaatiopalvelut yrityksille
- B2B-myynnin vetäminen
- Tutkimushankkeiden suunnittelu ja toteutus
- Uusien palvelukonseptien kehittäminen
- Media- ja yhteiskuntasuhteet
Juho Rahkosella on yli kahden vuosikymmenen kokemus yhteiskuntatieteellisestä tutkimuksesta. Hän on tutkinut kuluttajien arvoja, asenteita ja mielipiteitä sekä median ja yleisen mielipiteen välistä suhdetta – hänen ensimmäinen projektinsa oli vuosina 2003–2004 tehty Ulkoministeriön ja Puolustusministeriön rahoittama selvitys Suomen Nato-keskustelusta, jonka pohjalta syntyi myös tiedotusopin alaan tehty väitöskirja. Rahkonen on toiminut survey-tutkimusmenetelmien opettajana Tampereen yliopistossa ja Metropolia-ammattikorkeakoulussa sekä vierailevana tutkijana Queenslandin yliopistossa Australiassa.
Ennen E2 Tutkimusta Juho Rahkonen työskenteli reilut 15 vuotta markkina- ja mielipidetutkijana Taloustutkimus Oy:ssä. Siinä tehtävässä hän myi ja toteutti satoja B2B-projekteja, joiden budjetit vaihtelivat muutamien tuhansien eurojen pikatoimeksiannoista satojen tuhansien eurojen kansainvälisiin hankkeisiin, joista mainittakoon esimerkiksi Euroopan perusoikeusviraston FRA:n tilaama EU:n laajuinen kyselytutkimus. Rahkonen osallistui tutkimustiedon tuottajana myös Suomen toteuttaman perustulokokeilun valmisteluun ja arviointiin vuosina 2015–16.
Rahkosen tutkimustoimintaa leimaa koko ajan kasvava kiinnostus yritysten ja elinkeinoelämän palvelemiseen. Hän on muun muassa toteuttanut markkinatutkimuksia uusista suunnitelluista kauppakeskuksista, yritysalueista ja kaivoshankkeista. Rahkosen visiona on valjastaa E2 Tutkimuksen laaja-alainen, monitieteinen tutkimusosaaminen entistä vahvemmin siihen, että autamme yrityksiä menestymään kertomalla niille, millainen niiden toimintaympäristö on todennäköisesti seuraavien 5–10 vuoden kuluessa.
Jääkiekkoilija Wayne Gretzky on kuvannut menestyksensä salaisuutta näin: ei pidä mennä sinne, missä kiekko jo on, vaan mihin kiekko on pian tulossa. Parhaiten tulevaisuuden ennakoimisessa onnistuvat sellaiset tutkijat ja instituutiot, jotka ovat mahdollisimman laaja-alaisesti kiinnostuneita erilaisista asioista. Saan kicksejä ahaa-elämyksistä!