Julkaisut

-

E2 Tutkimus selvitti: Suomalaiset ovat huolissaan alkoholin aiheuttamista kustannuksista – naisten mielestä myynnin laajentamista suunnitellaan liiaksi aikuisten ehdoilla

Julkaisut

Yli 70 prosenttia suomalaisista on huolissaan alkoholin aiheuttamista kustannuksista ja rasituksesta kansantaloudelle. Kustannuksista ollaan huolissaan, vaikka niiden suuruusluokkaa aliarvioidaan. Ne, jotka tietävät kustannusten suuruuden, eivät ole myynnin laajentamisen kannalla. Yli 80 prosenttia arvioi myös, että murhien ja tappojen, perhe- ja lähisuhdeväkivallan, liikenneonnettomuuksien, rattijuopumusten ja tapaturmien todennäköisyys vähenisi, jos alkoholia kulutettaisiin vähemmän. Erityisesti naisten mielestä alkoholin myynnin laajentamista suunnitellaan liiaksi aikuisten ehdoilla.


Lue selvitys tästä.
Lue tiedotteesta tärkeät nostot.
Katso tilaisuuden tallenne



Yli puolet (55 %) suomalaisista ajattelee, että alkoholin myynnin laajentamista suunnitellaan liiaksi aikuisten ehdoilla. Naiset (68 %) ajattelevat näin selvästi miehiä (41 %) useammin. Yli 80 prosenttia suomalaisista ajattelee, että lasten ja nuorten suojaaminen alkoholihaitoilta on paljon tärkeämpää kuin aikuisten mahdollisuus ostaa vaivattomasti alkoholia.

Tulokset ilmenevät E2 Tutkimuksen selvityksestä, jossa tarkastelleen suomalaisten näkemyksiä alkoholista ja sitä koskevasta päätöksenteosta. Selvitys perustuu kansalaiskyselyyn, johon vastasi 2040 suomalaista helmikuussa 2024. Lisäksi aineistona ovat helmi-maaliskuussa toteutetut kansanedustajien ja poliittisten vaikuttajien haastattelut (N=10).

Suomalaiset ovat huolissaan alkoholin aiheuttamista kustannuksista

Yli 70 prosenttia suomalaisista on huolissaan siitä, että alkoholista aiheutuvat terveysongelmat lisäävät kustannuksia ja rasittavat kansantaloutta. Valtaosa (81 %) arvioi alkoholin heikentävän myös suomalaisten fyysistä ja psyykkistä suorituskykyä. Naiset ajattelevat näin miehiä useammin.

Yli puolet (56 %) on huolissaan veronmaksajille aiheutuvista kustannuksista, jos alkoholin myynti vapautuu. Päinvastaista mieltä on 37 prosenttia. Kustannuksista ollaan huolissaan, vaikka niiden suuruusluokkaa aliarvioidaan. Ne, jotka tietävät kustannusten suuruuden, kannattavat myynnin laajentamista muita harvemmin.

Naiset suhtautuvat alkoholiasioihin miehiä tiukemmin, suomalaisten juominen ahdistukseen tunnistetaan

Naiset kannattavat miehiä tiukempaa alkoholipolitiikkaa. Miehet (59 %) arvioivat naisia (46 %) useammin, että ihmiset ovat vastuullisia ja pystyvät suojelemaan itseään alkoholin haitoilta. Miehet (40 %) ajattelevat selvästi naisia (20 %) useammin, että alkoholin ostaminen on tehty liian hankalaksi Suomessa.

Selkeä enemmistö (80 %) on huolissaan suomalaisten tavasta käyttää alkoholia ahdistuneisuuteensa. Naiset (90 %) ovat asiasta huolissaan miehiä (70 %) useammin.

”Naisten mielipiteet näkyvät vain vähän alkoholin myyntiä koskevassa keskustelussa. Naiset kantavat suurta hoivavastuuta Suomessa ja kärsivät miehiä useammin alkoholin haittavaikutuksista lähipiirissään. Julkisessa keskustelussa näkyvät yllättävän harvoin myös ne kansanedustajat, jotka kannattavat alkoholirajoituksia”, arvioi E2 Tutkimuksen toimitusjohtaja Karina Jutila.

Enemmistö suomalaisista pitää alkoholin ostamista vaivattomana, eikä halua kulutusta lisääviä päätöksiä 

Selkeä enemmistö (80 %) suomalaisista kokee, että alkoholia saa ostettua riittävän vaivattomasti. Naiset (88 %) ovat tätä mieltä miehiä (73 %) useammin. Päinvastaista mieltä on 19 prosenttia.

Suomalaisista 60 prosenttia pitää nykyistä alkoholin myyntijärjestelmää toimivana, eikä näe tarvetta sen muuttamiselle. Toisin asiasta ajattelee noin kolmasosa (35 %). Vain reilu kolmasosa suomalaisista (36 %) pitää alkoholihaittojen ehkäisemistä niin tärkeänä, että alkoholin myyntipaikkoja ja aukioloaikoja tulisi rajoittaa.

Valtaosa suomalaisista (74 %) ajattelee, ettei päättäjien pitäisi tehdä alkoholinkulutusta lisääviä päätöksiä. Naiset (80 %) ajattelevat näin miehiä (67 %) useammin.

Alkoholin myynnin laajentamista perustellaan yksilönvapaudella, viinien mukana myös väkevät viinat päätyisivät kauppoihin

Selvitykseen haastateltujen kansanedustajien mukaan kansanterveys ei painotu keskustelussa alkoholin myynnistä, vaan esillä ovat elinkeinopoliittiset näkökulmat ja aikuisten vapaudet. Kansanedustajien mukaan haittaennusteet ovat menettäneet uskottavuuttaan, ja osa arvioi arvojen koventumisen näkyvän alkoholikeskustelussa.

Alkoholipäätöksissä kilpailee monia intressejä. Kansanedustajilla on asiasta vastakkaisia näkemyksiä, kuten seuraavat haastattelulainaukset osoittavat:

”Mä en usko, että se on tätä päivää, että meillä on yksi monopolitaho, joka säätelee kaikki nämä ohjeet, vaan kyllä se on enemmänkin vapauttamisen trendi, mitä kohti tässä yhä enemmän mennään.” (kansanedustaja, kokoomus)

”Tässä taloudellisessa ja terveydellisessä tilanteessa, jossa meidän valtiontaloutemme on vaikeassa tilanteessa, hyvinvointialueet on vaikeassa tilanteessa ja kansanterveys on vaikeassa tilanteessa, niin musta meillä ei olisi varaa tehdä mitään toimia, joilla aiheutetaan lisää terveyshaittaa tai sitten kustannuksia.” (kansanedustaja, SDP)

Valtaosa haastatelluista kansanedustajista jakaa monien asiantuntijoiden näkemyksen siitä, että jos viinit siirtyvät päivittäistavarakauppaan, Alkon monopolille ei ole toimintaedellytyksiä. Tämä tarkoittaa, että jollakin aikavälillä myös väkevät viinat siirtyvät ruokakauppoihin.

”Edes vapaampaa myyntiä kannattavat kansanedustajat eivät toivo, että viinaa myytäisiin kaupoissa. Vaikka asiaa ei kannateta, sitä pidetään väistämättömänä”, toteaa E2 Tutkimuksen johtaja Jenni Simonen.

 *******

Tietoa selvityksestä:

Selvitys perustuu kysely- ja haastatteluaineistoihin. Manner-Suomen aikuisväestöä edustava kyselyaineisto (N=2040) kerättiin Norstatin internetpaneelissa 23.–29.2.2024. Lisäksi aineistona ovat helmi-maaliskuussa toteutetut kansanedustajien laadulliset haastattelut (N=10), joihin osallistui edustajia sekä hallitus- että oppositiopuolueista.

Selvityksen ovat tehneet johtaja VTT Jenni Simonen, tutkimuspäällikkö VTT Ville Pitkänen, YTT toimitusjohtaja Karina Jutila ja tutkimusassistentti VTK Arttu Manninen. Työn toteutuksesta on vastannut monitieteinen tutkimuslaitos E2 Tutkimus. Työtä on rahoittanut Alko.  

Selvityksen julkistustilaisuus järjestetään E2 Tutkimuksen toimistolla ja verkossa 9.10. klo 10–11.30. Ilmoittaudu: bit.ly/alkoholijayhteiskunta

Kirjoittajat

Karina Jutila

Karina Jutila

Toimitusjohtaja, yhteiskuntatieteiden tohtori

+358 50 5515 361 karina.jutila@e2.fi
Katso koko profiili
Jenni Simonen

Jenni Simonen

Johtaja (tutkimus, kehittäminen ja E2 Tutkimus oy:n toiminta), valtiotieteiden tohtori, sosiologi

+358 50 3465 021 jenni.simonen@e2.fi
Katso koko profiili
Ville Pitkänen

Ville Pitkänen

Tutkimuspäällikkö, dosentti, valtiotieteiden tohtori

+358 40 7770 869 ville.pitkanen@e2.fi
Katso koko profiili
Arttu Manninen

Arttu Manninen

Korkeakouluharjoittelija

+358 50 3603 488 arttu.manninen@e2.fi
Katso koko profiili

Liitteet

Nimi Tyyppi Koko
Alkoholi yhteiskunnallisena kysymyksenä -selvitys 9.10. pdf 3,20 Mt

Sinua saattaisi kiinnostaa